Erving Goffman II. a role Role
Byl jsem při tom (1979)
Poslední film Petera Sellers (Růžový panter). Podívná hříčka osudu vtáhne prostoduchého zahradníka do velkého světa. Během pár dní se stane důležitou osobou politického i ekonomického světa. Jeho jednoduché vyprávění o zahradničení je každým interpretováno jako geniální přirovnání a tak sám nic nechápající, stává se rychle stoupající hvězdou.
Na filmu se dají dobře demonstrovat základy strukturalismu – povaha znaku sama není důležitá, co je nositelem významu je pozice, ze které znak „promlouvá“. Aneb význam znaku je dán jeho pozicí. Proto všichni vnímají jednoduchá prohlášení zahradníka jako hlubokomyslné metafory – čtou je z hlediska jejich pozice.
Goffman a role Role
Sociální role – Vzorec chování, který je vlastní určitému postavení.
(„Nutnou podmínkou sociálního života je, že všichni jeho účastníci sdílejí jednotný soubor normativních očekávání...“ Goffman(2003): 146)
Vztah jedince k roli – Goffman stupňuje tento vztah od naprostého cynismu až k úplnému ztotožnění. (in Goffman(1999)) *** Co když je ale tato role neuvědomovaná?***
Vztah role ke společnosti: Každé roli pak odpovídá určité místo ve společnosti. Toto místo lze definovat jak kvantitativně umístěním na škále sociální stratifikace, tak kvalitativně určením nezaměnitelné funkce dané role ve společnosti. *** každá role má svou funkci – v okamžiku, kdy se zahradník z nové pozice vyjadřuje k „otázkám“, se od něj očekávají velmi hluboké analýzy. Jeho výroky tak působí neotřele ***
Fasáda (scéna, vzhled, způsob vystupování)
V tomto případě máme scénu, vzhled i způsob vystupování v souladu. Jedinec působí přesvědčivě. Jeho slova jsou interpretována ve vztahu k fasádě: scéna s prezidentem, či ve výtahu se sluhou.
Goffman, E. (1999): Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
Goffman, E. (2003): Stigma. Praha: Sociologické nakladatelství.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat